مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

جذب ثروت، سلامتی، آرامش، روابط عالی

مهارت حل مسئله چیست

  • مععصومه مهرعلی
  • دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸
  • ۰۷:۳۰

 

مهارت حل مسئله چیست؟

 

 

مهارت حل مسئله چیست؟: یکی از جنبه های موفقیت در تمامی حوزه های کاری، توجه به مهارت های نرم یا soft skills  هست. مهارت نرم که به مهارت انسانی یا مهارت بین فردی نیز معروف است به نحوه ارتباط و برخورد شما با دیگران مربوط میشود. این مهارت ها با مطالعه بر روی شرکت های موفق دنیا تحلیل و بدست آمده است. در روزهای آینده 10 مهارت مهم و کلیدی مورد نیاز در سال 2020 را برای شما تحلیل خواهیم کرد.

 مهارت حل مسئله: لازم است در زمان پیش آمد حوادث و مسائل مهم خصوصا مسائلی که ما را با استرس مواجه میکند علاوه بر توان کنترل خشم، استرس و احساس، توان حل مسئله و پرداختن به زوایای مختلف آن را نیز داشته باشیم.

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

آنچه لازم است قبل از مهارت حل مسئله بدانیم، تشخیص صحیح آن و فرآیند حل آنست. مثلا:

- وقتی برای انتخاب های مهم زندگیمان به هردلیلی انتخاب شایسته و مناسب را نداشته ایم و در نتیجهه ی این اشتباه در تصمیم گیری، در حال حاضر به رشته تحصیلی یا همسر دلخواه و یا شغل مورد علاقه مان دسترسی نداریم، در حقیقت درگیر یک مسئله هستیم.

- اگر نتایج زندگی ما آنطورکه انتظار داشته ایم نبوده، و در مقایسه با دیگران با نارضایتی از خودمان، حسرت جایگاه افراد موفقی را خورده ایم که روزی هم ردیف ما بوده اند و با خودمان گفته ایم، آخه دیگه این که نه درسش از من بهتر بود و نه موقعیت خانوادگی و اجتماعی بهتری داشته است پس چطور در شرائط بهتری نسبت به من قرار دارد، باز هم با یک مسئله روبرو هستیم.

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

- اگر در روابط با دیگران با مشکل مواجه هستیم و مداوم با رفتارهای نسنجیده ی خود اطرافیانمان را آزرده ایم و یا با صحبت های خیلی کوچک و بی اهمیت به یکباره از کوره در می رویم و واکنش های تند و رفتارهای پشیمان کننده ای از خودمان بروز داده ایم و دائم موجب آزار خانواده و اطرافیانمان شده ایم، دچار یک مسئله ایم.

- اینها نمونه هایی از مسائل زندگی ما هستند که اکثر آنها در زندگی روزمره هرروز برایمان در حال تکرار هستند و همانطور که ملاحظه می کنید مسائل زیاد و گوناگونی در زندگی داریم که در بسیاری از اوقات برای حل آنها دچار اشتباه میشویم و راه حل های اشتباه را انتخاب می کنیم. گاهی نمیتوانیم گذشته را جبران کنیم و لازم است تمرکز خود را بر راههای جدیدی بگذاریم به عنوان مثال برای کسی که عمری را سپری کرده و نزدیک به زمان بازنشستگی خود می باشد، تغییر رشته تحصیلی و یا شغل کار آسانی نیست وشاید بهتر باشد که تمرکز خود را بر فعالیت های جنبی و تکمیلی مناسبی قرار دهد که هم راستا با سابقه کاری و تحصیلی وی باشد. مثلا با مطالعه و کشف استعداد های خویش و پرورش آنها، بتواند شغل مناسبی برای سال های پس از بازنشستگی برای خود تدارک ببیند.

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

باید تلاش بکنیم که مسائل خود را طوری مطرح و حل کنیم که گرفتار موانع این چنینی نشویم و بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و از فرصت های بدست آمده به بهترین نحو و با توان حداکثری استفاده کنیم. در واقع در حل مسئله سعی می کنیم که فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را به بهترین شکل ممکن پرکنیم. به بیان دیگر مسئله تفاوت وضعیتی است که در حال حاضر درآن هستیم و وضعیتی که می خواهیم به آن برسیم و در آن باشیم. راه و روش صحیح از بین بردن این تفاوت ، داشتن توانایی و مهارت در حل مسئله می باشد. با توانایی مهارت حل مسئله کنترل زندگی را به دست می گیریم و با سرعت بیشتری به سمت اهدافمان پیش خواهیم رفت و رضایتمان را از زندگی افزایش داده و به آرامشی که انتظارش را می کشیم دست خواهیم یافت.

در حقیقت با یادگیری مهارت های حل مسئله ، قبل از اینکه مسائل ما  تبدیل به معضل و یا بحران شوند، در زمان مناسب پاسخ مناسبی برای آنها پیدا خواهیم کرد.

نکته مهم: ما باید بحران ها و رویداد های زندگی خود را به شکل مسائلی بنگریم که نیازمند به حل آنها هستیم و قابل حل هستند و هیچگاه، هیچگاه به چشم یک مشکل حاد به آنها نگاه نکنیم. زیرا مسائل قابل حل هستنند و با تمرین وبرنامه ریزی می توانیم ان ها را از سر راه خود برداریم، اما مشکلات ما را آزار می دهند و برای ما دردسر ساز خواهند بود. پس توجه کنیم که ما انسانهای توانمندی هستیم که مسائل زندگی خود را شناخته و ارزیابی میکنیم و سپس به دنبال راه حل مناسبی برای آنها خواهیم بود.

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

 

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

  09024447135

 تلگرام: razeparvareshafkar@

اینستاگرام: mojezate_jazb

لطفا در قسمت زیر نظرتان را درج کنید.

متشکرم

 

 

  • نمایش : ۵۱۰
  • جذب ثروت،خوشبختی،سلامتی،روابط عالی،رسیدن به آرامش، اعتمادبه نفس، موفقیت،شادی،محبوبیت، عزت به نفس، درمان افسردگی،تکنیکهای شاد زیستن

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب