مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

جذب ثروت، سلامتی، آرامش، روابط عالی

مهارت قضاوت و تصمیم گیری

  • مععصومه مهرعلی
  • دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸
  • ۰۸:۳۰

 

مهارت قضاوت و تصمیم گیری

مهارت قضاوت و تصمیم گیری: یکی از جنبه های موفقیت در تمامی حوزه های کاری، توجه به مهارت های نرم یا soft skills  هست. مهارت نرم که به مهارت انسانی یا مهارت بین فردی نیز معروف است به نحوه ارتباط و برخورد شما با دیگران مربوط میشود. این مهارت ها با مطالعه بر روی شرکت های موفق دنیا تحلیل و بدست آمده است. در روزهای آینده 10 مهارت مهم و کلیدی مورد نیاز در سال 2020 را برای شما تحلیل خواهیم کرد و در ادامه مبحث روزهای قبلی امروز هفتمین مورد از مهارت نرم را برای شما بیان خواهیم کرد:

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

مهارت قضاوت و تصمیم گیری: یکی از کارهایی که انسان ها دائما انجام میدهند تصمیم گیری است و در بسیار از مواقع این تصمیم گیری بصورت ناخواسته و ناخوداگاه انجام میگیرد. بسیاری از کارهای روزانه از قبیل خوردن، پوشیدن لباس و رفتن به سرکار، رفتن به سر قرارهای روزمره، انجام کارهای روزانه، یا حتی بستن قراردادهای کاری که ما بصورت روزمره ناگزیر از انجام آنها هستیم، تصمیماتی هستند که بسیاری از آنها بصورت روتین و ناخودآگاه انجام میشود. 

اما علیرغم این کارهای روتین و تکراری باید توجه داشت که در بسیاری از مواقع ما نیاز داریم که بصورت کاملا آگاهانه و با اتکا به دانش و تجربیات خود، موارد و شرائط را بررسی و مورد قضاوت قرارداده و بر اساس آن، تصمیمات مهمی را اتخاذ نماییم که این تصمیمات نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت شغلی، فردی و یا اجتماعی ما خواهند داشت. هنگام تصمیم گیری های مهم بهتر است که از کمک مشاوران و متخصصان کارآزموده استفاده کنیم و با دقت نظر بیشتری تمام جوانب موضوع را بررسی نماییم. این تفاوت درتفکر، تصمیم گیری و عملکرد ما باعث تفاوت در نوع زندگی، جایگاه فردی و اجتماعی ما و همچنین نحوه تعامل ما با زندگی و دیگران میشود. باید ببینید چه معیارها، ارزش ها و فرایند هایی را در تصمیم های خودتان رعایت می کنید؟ تصمیم هایی را که گرفته اید چگونه قضاوت میکنید؟ با چه روش هایی به بررسی تصمیماتتان می پردازید و به درست یا اشتباه بودن آنها پی می برید؟ تصمیمات دیگران را با چه معیارهایی قضاوت می کنید و مورد ارزیابی قرار می دهید.

مهارت قضاوت و تصمیم گیری: در تصمیم گیری ها و قضاوت هایمان باید دو نکته بسیار مهم را مد نظر داشته باشیم:

1- داشتن اختیار کامل بر زمانی که برای برنامه ریزی داریم  2- اولویت بندی درست اهداف و فعالیت ها برای بهره برداری حداکثری از زمان محدودی که در اختیار داریم.

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

در زندگی امروزه بسیاری از کارها و مسائل پیش رویمان قرار می گیرند که زمان و وقت بسیاری از ما را به خود اختصاص می دهند. برای کنترل زمان خود می بایست از هنر و مهارت خود استفاده کنیم و گاهی با نه گفتن و کنار گذاشتن بعضی از آن کارها، بهترین مدیریت را بر زمان موجود انجام دهیم. نه گفتن به فعالیت های حاشیه ای، نه گفتن به تنبلی و بی حوصلگی، نمونه هایی از هنر و مهارت "نه گفتن" است و بسیاری از کارهایی که ما انجام میدهیم بواسطه همین موضوع " نداشتن مهارت نه گفتن " است. 

مسئله مهم دیگر اینکه باید سعی کنیم تا حد ممکن بر اثر خطاهای دیگران، آنها را مورد قضاوت قرار ندهیم. فردی که براساس ارزش و معیارهای خودش شغلی را انتخاب می کند و بر اثر یک سری مشکلات پیش بینی نشده ، در این کار شکست میخورد لزوما فردی ناتوان و ضعیف نیست و نباید مورد سرزنش قرار گیرد. یا کسی که بر اساس شایعات و شنیده ها در یک صنعت خاص سرمایه گذاری می کند و سود چشمگیری نصیبش میشود، الزاما تصمیم گیرنده و مدیر لایقی نیست، شاید این موضوع یک اقبال کاملا اتفاقی بوده است و اعتماد کردن به این فرد در سایر کارهای مدیریتی می تواند صحیح نباشد. پس باید در بسیاری موارد مراقب قضاوت های خود نیز باشیم و همواره تلاش کنیم که با ارتکاب این نوع خطاهاو شتاب زدگی ها دیگران را قضاوت نکنیم.

 

معصومه مهرعلی مدرس ومشاور قانون جذب

 

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

  09024447135

 تلگرام: razeparvareshafkar@

اینستاگرام: mojezate_jazb

لطفا در قسمت زیر نظرتان را درج کنید.

متشکرم

 

 

  • نمایش : ۱۹۹۸
  • جذب ثروت،خوشبختی،سلامتی،روابط عالی،رسیدن به آرامش، اعتمادبه نفس، موفقیت،شادی،محبوبیت، عزت به نفس، درمان افسردگی،تکنیکهای شاد زیستن

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب