مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

جذب ثروت، سلامتی، آرامش، روابط عالی

تفکر انتقادی چیست

  • مععصومه مهرعلی
  • سه شنبه ۱۵ بهمن ۹۸
  • ۰۷:۳۰

 

تفکر انتقادی چیست؟

 

تفکر انتقادی چیست؟: یکی از جنبه های موفقیت در تمامی حوزه های کاری، توجه به مهارت های نرم یا soft skills  هست. مهارت نرم که به مهارت انسانی یا مهارت بین فردی نیز معروف است به نحوه ارتباط و برخورد شما با دیگران مربوط میشود. این مهارت ها با مطالعه بر روی شرکت های موفق دنیا تحلیل و بدست آمده است. در روزهای آینده 10 مهارت مهم و کلیدی مورد نیاز در سال 2020 را برای شما تحلیل خواهیم کرد و در ادامه مبحث روزهای قبلی امروز دومین مورد از مهارت نرم را برای شما بیان خواهیم کرد:

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

 تفکر انتقادی: توجه به رویداد ها و مسائل از جنبه های مختلف و قدرت نقد و بررسی همه جانبه ی آنها به ما کمک میکند تا توانایی های خود را در برخورد با رفتارها و رویدادها به درستی پیش ببریم. کسانی که توانایی تفکر انتقادی را دارند درواقع می توانند به صورت روشن و منطقی به بررسی مشائل پرداخته و دید مناسبی نسبت به مسائل داشته باشند. این افراد به جای پذیرش صرف و بدون تغییر اطلاعات بدست آمده، نوعی از تفکر انتقادی را دارند که درواقع توانایی درگیر ساختن ذهن برای اندیشیدن به نحوه برخورد با مسائل و همچنین انعکاس نهایی رفتار و عملکردشان را به قوه استدلال آنها خواهد داد.

افرادی که از توانایی تفکر انتقادی برخوردار هستند، سوالات زیادی در ذهنشان نسبت به ایده ها و فرضیات موجود شکل میگیرد و موضوعات را به صورت صرف و براساس ظاهر قبول نمی کنند. آنها همیشه به دنبال مشخص کردن این هستند که آیا ایده ها، بحث ها و یافته های اطلاعاتی، تصویری کلی از برداشت آنهاست یا خیر؟

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

تفکر انتقادی چیست؟: شناسایی، تحلیل و حل مسائل به صورت سیستمی از ویژگی های اصلی متفکران انتقادی است. این افراد از قابلیت ها و مهارت های زیر برخوردار هستند:

1- رابطه بین ایده ها و پدیده ها را درک می کنند.

2- اهمیت بحث ها و ایده ها را مشخص می کنند.

3- به سازماندهی، درک و تحلیل مباحث و مسائل می پردازند.

4- عدم تناسب و خطاهای استدلال را مشخص می سازند.

5- فرضیات، باورها و ارزش هایشان را ابراز می کنند.

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

تفکر انتقادی چیست؟: البته باید در نطر داشته باشیم که در برخی مواقع، عصبانیت، ناراحتی و شادی یا استرس، مانع از تفکر انتقادی می شود، اما در بیشتر مواقع می توانیم مهارت تفکر انتقادی خود را با انجام فعالیت های روزمره و به کارگیری آنها در حل مسائل بهبود بدهیم، و با تمرین و ممارست این مهارت را در خود تقویت کنیم. 

زمانیکه هدف ما روشن و واضح است باید به موقعیت های آبنده فکر کرده و تصمیم بگیریم و براساس احتمالات و شرائط برای رسیدن به اهدافمان برنامه ریزی کنیم. برای این کار می توانیم از همکاران، یا اعضای خانواده یا کسانی که نسبت به شرائط و اهداف ما آگاهی لازم دارند کمک بگیریم و در نهایت به اجرای تصمیم گیری متعهد شویم مگر اینکه شرائطی رخ دهد که باعث شود در فرآیند تصمیم گیری تجدید نظر کنیم.

 

"به طور کلی هدف از به کارگیری تفکر انتقادی، دست یافتن به بهترین نتایج براساس شرائط و موقعیت موجود است."

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

  09024447135

 تلگرام: razeparvareshafkar@

اینستاگرام: mojezate_jazb

لطفا در قسمت زیر نظرتان را درج کنید.

متشکرم

 

 

 

  • نمایش : ۶۳۳
  • جذب ثروت،خوشبختی،سلامتی،روابط عالی،رسیدن به آرامش، اعتمادبه نفس، موفقیت،شادی،محبوبیت، عزت به نفس، درمان افسردگی،تکنیکهای شاد زیستن

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب