مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

جذب ثروت، سلامتی، آرامش، روابط عالی

هوش خود را دست کم نگیرید

  • مععصومه مهرعلی
  • شنبه ۲۸ دی ۹۸
  • ۰۷:۳۰

   

هوش خود را دست کم نگیرید

 

بررسی های علمی نشان داده است که انسان ها توانایی های خود را دست کم میگیرند. شما از چنان استعدادی برخوردارید و از چنان توانمندی بالقوه ای بهره می برید که در کار یادگیری و خلاقیت با کمترین محدودیتی روبه رو نیستید. 

هوش خود را دست کم نگیرید: اغلب ما به استناد آزمون بهره هوشی سنتی با مفهوم هوش آشنا هستیم. آزمون بهره هوشی را روان شناس فرانسوی آلفرد بینه (1911-1857) مطرح ساخت تا به طور عینی درک، استدلال و داوری انسان ها را مورد سنجش قرار دهد. بینه که تحت تاثیر نظم در حال تکوین روانشناسی قرار گرفته بود، در نظر داشت درکار ارزیابی توان مندی های تحصیلی کودکان، بر تعصبات طبقاتی و فرهنگی فرانسه در اواخر قرن هیجده غلبه کند. با آنکه برداشت سنتی و متعارف از بهره هوشی در زمان شکل گیری آن موفقیت مهمی به حساب می آمد، بررسی های اخیر نشان می دهد که این شیوه اندازه گیری بهره هوشی با دو مشکل اساسی رو به روست:

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

 

1- در این نظریه می گویند هوش از همان بدو تولد ثابت است  و تغییر نمی کند که این سخن درستی نیست. پژوهشگرانی مانند بوزان ثابت کرده اند که بهره هوشی با آموزش صحیح به مقدار زیادی افزایش می یابد. اخیرا در یک بررسی آماری که از بیش از دویست مطالعه در زمینه بهره هوشی به عمل آمد به این نتیجه رسیدند که ژن در نهایت روی 48 درصد بهره هوشی تاثیر می گذارد و 52 درصد بهره هوشی هرکس با مراقبت های پدر و مادر و با شرائط محیطی و تحصیلی در ارتباط است.

2- در این نظریه تصور می شد که مهارت های کلامی و استدلال های ریاضی به شکلی که به وسیله آزمون های بهره هوشی اندازه گیری میشوند، لازمه های هوش هستند. این برداشت از هوش، با بررسی های روان شناختی به کلی بی اعتبار شده است. هوارد گاردنر روانشناس برجسته در کتاب ماندگار خود به نام "چهارچوب های ذهن(1983 )" نظریه هوش های چندگانه را مطرح ساخته است. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. او در کتاب خود، هشت نوع مختلف هوش را معرفی نموده و احتمال داده‌ است که نوع نهمی نیز به عنوان «هوش هستی‌گرا» وجود داشته باشد. طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود. گاردنر و همکارانش در بررسی های بعدی  که انجام دادند بیست و پنج هوش فرعی را شناسایی کرده اند.     ( این شناسایی همچنان ادامه دارد و در حال افزایش است).

هفت هوش فرعی و برخی از نوابغی که از این هوشها برخوردار بوده اند به شرح زیر هستند:

1- منطقی- ریاضی: استفن هاوکینگ، اسحاق نیوتن، ماری کوری، خیام، 

2- کلامی- زبانی: ویلیام شکسپیر، خورخه لوئیس بورخس، سعدی،حافظ، مولوی، فردوسی

3- فضایی- صنعتی: میکل آنژ، باک مینیستر فولر (معمار آمریکایی)

4- موسیقیایی: موزارت

5- جسمانی-لمسی: موری هی یوشیبا(بنیان گذار ورزش رزمی آیکیدو)

6- میان فردی- اجتماعی: نلسون ماندلا، مهاتما گاندی

7- فراشخصی: ویکتور فرانکل (روانپزشک و عصب‌شناس اتریشی و پدیدآورندهٔ معنادرمانی)، مادر ترزا

 

بررسی های روان شناختی واقعیات تکان دهنده ای در باره توانمندی بالقوه انسان ارائه داده است. ما حصل این یافته ها را می توانیم در این عبارت توضیح دهیم: " مغز شما به مراتب بهتر از آنی است که فکر می کنید."

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

مغز شما:

* انعطاف پذیر و چندبعدی تر از هر ابر رایانه ای است.

* می تواند در هر ثانیه هفت حقیقت رابیاموزد و این آموزش رادر تمام ثانیه های عمرتان ادامه دهد و هنوز جای فراوانی برای اموختنی های بعدی باقی بماند.

* اگر به درستی آموزش ببیند، با افزایش سن در شرائط بهتری قرار میگبرد.

* تنها در سر شما قرار ندارد. هوش تنها در مغز قرار ندارد ، بلکه در تمامی سلول هایی که در بدن پراکنده هستند، به چشم میخورد. 

* منحصر به فرد است. در میان هشت میلیارد جمعیت مردم رو ی کره زمین، و در میان حدود نود میلیارد انسانی که تا کنون زندگی کرده اند، اگر با کسی دوقلوی یک تخمکی نباشید، کسی که از هر جهت مانند شما باشد وجود ندارد. استعداد های خلاقه شما، خطوط نوک انگشتان شما، حالات و دی ان آی شما و رویاهایتان بی سابقه و منحصر بفرد هستند.

* می تواند شمار نامحدودی انگاره و الگوهای فکری ایجاد کند.

 

پس لطفا هوش خود را دست کم نگیرید. شما حداقل در یکی از هوش های شناخته شده، توانایی های فوق العاده ای دارید. خود را باور کنید.

 

برگرفته از کتاب چگونه مانند لوناردو داوینچی فکر کنیم؟

 

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

  09024447135

 تلگرام: razeparvareshafkar@

اینستاگرام: mojezate_jazb

لطفا در قسمت زیر نطرتان را درج کنید.

متشکرم

  • نمایش : ۵۷۵
  • جذب ثروت،خوشبختی،سلامتی،روابط عالی،رسیدن به آرامش، اعتمادبه نفس، موفقیت،شادی،محبوبیت، عزت به نفس، درمان افسردگی،تکنیکهای شاد زیستن

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب