مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

جذب ثروت، سلامتی، آرامش، روابط عالی

نقش و اهمیت رنگ ها در زندگی روزمره

  • مععصومه مهرعلی
  • دوشنبه ۲۵ آذر ۹۸
  • ۲۳:۳۵


 

نقش و اهمیت رنگ ها در زندگی روزمره

 

نقش و اهمیت رنگ ها: به هرجا که بنگریم شهر، منزل، افراد، لباس ها، کوه، دشت، طبیعت، همه سرشار از رنگ های زیباست. رنگ ها به ما احساس خوبی میدهند و ما را به هیجان می آورند. تنوع رنگ ها در ما ایجاد ذوق و خلاقیت می کند و هارمونی رنگ ها همانند وزن و قافیه و ردیف در شعر شاعران می باشد. دنیای بدون رنگ را تصور کنید، حتی تصورش هم مشکل است. بدون رنگ احساس یکنواختی، خستگی، ناراحتی و پژمردگی میکنیم. ناخودآگاه اولیه ما در کنار رنگ ها شکل گرفته است. هرکجا سبزی باشد، خرمی و طراوت هم در آنجا مشاهده میشود. هرکجا آبی باشد آرامش هم آنجا هست. 

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

نقش و اهمیت رنگ ها: در بهار زیبایی و رنگ گلهای زیبا و تازه نو رسته به ما شادابی می دهند و در تابستان رنگ های شاداب و پرهیجان میو های تابستانی مانند آلبالو، گیلاس، توت فرنگی و ... و در پاییز برگ های نارنجی ،قرمز و زرد و قهو ه ای درختان این نقش را برای ما بازی میکنند. در زمستان هم هرچند تنوع رنگ ها کم است و لی این فصل هم به گونه ای دیگر مارا شاداب می کند و مثل این است که ذهن مارا برای دیدن زیباییهای فصول دیگر سال آماده می سازد. 

رنگ ها در تمام لحظات در کنار ما هستند، مارا همراهی میکنند،به ما هیجان میدهند و احساسات، خاطرات ، عواطف، افکار و سلیقه ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. انسان علاوه بر توجه و واکنش به رنگ های طبیعی که خلقت در اختیارش قرار داده است، به رنگ ها بر اساس قواعد زندگی شهری  و قراردادهای اجتماعی هم واکنش نشان میدهد. رنگ ها در پرچم، علائم رانندگی، تابلوهای شهری و بین شهری، ...نیز مورد استفاده قرار می گیرند و به ما دستوراتی را میدهند یا راهنمایی هایی را به ما ارائه میدهند مثلا می گویند بایستیم یا حرکت کنیم یا با احتیاط حرکت کنیم و یا توقف کامل داشته باشیم.

آنها هشدار میدهند، انرژی میدهند، ما را وادار به توقف می کنند و حتی احساساتمان را به جوش می آورند. گاهی هیجان انگیز و گاهی آرامش بخش هستند.

کودکان نیز وسایل را براساس رنگ های آنها و علایق شان به آن رنگ ها طبقه بندی میکنند و بزرگسالان به کمک رنگ، عواطف و احساسات خود را بیان می کنند.

تنوع رنگ ها بسیار زیاد است  و گاهی اسامی آنها از دنیای اطراف الهام گرفته میشود:

از زمین، رُسی، آجری، خاکی

از گیاهان: مانند حنایی،سدری، سبز کاهویی، سبز چمنی، یاسی، زرشکی

از حیوانات :شتری، کله اردکی، کله غازی، فیلی، پوست ماری، 

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

از آسمان: نیلی، آسمانی،کبود

از سنگ های معدنی: فیروزه ای،یاقوتی، طلایی، نقره ای، برنزی،

از خوراکی ها و میوه ها: پرتقالی، آلبالویی، قرمز اناری، قرمز گوجه ای، خرمایی، عسلی، و ....

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

نقش و اهمیت رنگ ها: انتخاب رنگ و ایجاد هارمونی و تضاد و کنتراست مابین آنها، میتواند احساسی ژرف را در انسان ایجاد کند. این مسئله را براحتی میتوان با نگاه کردن به طبیعت و الهام گرفتن از آن مشاهد کرد. طبیعت هنر استفاده از رنگ را به صورتی فوق العاده به نمایش می گذارد. بهترین منبع الهام بزرگترین هنرمندان در همیشه ی تاریخ طبیعت بوده است.

 

رنگ درمانگری

 

نقش و اهمیت رنگ ها: رنگ درمانگرها معتقد هستند رنگ ها بر سلامتی و بهروزی انسان اثر گذار هستند و می توانند حالات روحی و جسمی ما را تحت تاثیر قرار دهند.رنگ درمانی ریشه در زمان های دور دارد. یک پاپیروس متعلق به 1550 سال پیش از میلاد حضرت مسیح در مصر پیدا شده است که از معالجه به وسیله رنگ خبر می دهد و در آن به سرب قرمز، نمک سبز و مارمولک های سیاه اشاره شده است. همچنین در طب سنتی چین یک متن پزشکی 2000 ساله وجود دارد که در آن از درمانهایی با استفاده از رنگ اشاره شده است.

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

ابوعلی سینا پزشک نام آور ایرانی، نیز در 1000 سال قبل، از رنگ ها در درمان امراض استفاده می نموده است. او معتقد بود رنگ قرمز جریان خون را سرعت می بخشد در حالیکه آبی و سفید ان را کند می کند. مطالعات جدید، بیش از گذشته از رنگ درمانی حمایت می کند و امروزه در یافته اند که چطور رنگ قرمز می تواند سلول های عصبی را تحریک کند و فشارخون را افزایش دهد و یا حتی دریافته اند که میوه هایی با رنگ قرمز تیره خون ساز هستند و یا میوه هرچه تیره تر باشد آنتی اکسیدان بیشتری دارد. حال آنکه آبی آرامش بخش است و از میزان ضربان قلب می کاهد.

در سال 1990 دانشمندان اعلام کردند که نور آبی در درمان بسیاری از مشکلات از جمله اختلالات غذایی و یرقان موفقیت آمیز بوده است. در حال حاضر دریافته ایم که رنگ ها بر رفتار ما نیز موثر هستند. برای مثال رنگ صورتی پرخاشگری را کاهش میدهد و اشتها را سرکوب می کند. 

در فلسفه قدیم تبت معتقد بودند که رنگ ها در بدن انسان به صورت مرکز انرژی، بصورت زنجیر وار قرار دارند و هر مرکز یا چاکرا( در زبان سانسکریت به معنای چرخ ) رنگ مخصوص خود را داراست. هنگامیکه انرژی به صورت موزون در چاکرا جریان یابد ما دارای سلامتی و تعادل خواهیم بود.

چاکراها از قوانین طیف نوری تبعیت می کنند مثلا بنفش با کمترین طول موج در قسمت تاج سر و قرمز با بیشترین طول موج در قسمت نشیمنگاه قرار گرفته است. وقتی که یک رنگ جذب بدن میشود آن رنگ از طریق سیستم عصبی به آن قسمت از بدن که به آن نیاز دارد منتقل میشود. ما همواره در جستجوی راه هایی هستیم که تعادل خود را به دست آوریم و آن را بازسازی کنیم. رنگ انرژی زاست و بر انرژی ما تاثیر می گذارد و استفاده از رنگ های مناسب تندرستی فرد را در طول زندگی افزایش می دهد.

 

روانشاسی رنگ ها:

رنگ ها در فرهنگ های مختلف کاربردها و معانی مختلف دارند اما محققان دریافته اند که موارد زیر به طور عام در میان تمام فرهنگ ها تقریبا دارای مفاهیم یکسانی می باشند:

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ مشکی: قاطعیت، رسمیت، سلطه، قدرت، این رنک شیک و با دوام است و در کنار رنگ قرمز بخوبی می نشیند. رنگ مورد استفاده کشیش ها و همچنین دامادها و مناسبت های رسمی، سناتورها و مرادان سیاست.

رنگ سفید: معصومیت، پاکی، خلوص، صلح، جوانی، تازه عروسان مظهر پاکی و معصومیت هستند برای همین لباس عروس سفید رنگ است. این رنگ با هر رنگی متناسب در می آید و مورد استفاده دکوراتور ها می باشد. پزشکان و پرستاران و آشپزها از این رنگ استفاده می کنند زیرا نشانه پاکی و تمییزی است.

 

رنگ سبز: آرامش، نشاط، خرمی  و تازگی، راحتی،  استحکام ، اعتبار، انسانها در محیط سبز رنگ بیشتر احساس آرامش، شادابی، نشاط می کنند و این رنگ حس سلامتی و سخاوتمندی را به انسان القا می کند. افرادی که در طبیعت سرسبز زندگی میکنند از لحاظ شخصیتی افرادکامل و مثبتی هستند و مشکلات شخصیتی کمتری دارند. علاقمندان به رنگ سبز معمولا سرسخت و بااراده و پشتکار قوی می باشند. کارهای این افراد معمولا بلند پروازانه و به نفع مردم است. رنگ سبز حافظه را تقویت می کند و درایجاد توازن وتعادل نقش دارد. باعث ایجاد هماهنگی ذهنی و روحی میشود و فشار خون را کاهش میدهد و برای درمان بیخوابی و کمردرد مفید است. رنگ سبز هیچگونه اثر منفی روی محیط و سایر افراد ندارد و می توانید به طور نامحدود از ان استفاده کنید. رنگ سبز همچنین نشانه عشق  می باشد و با رنگ سبز قادر می شویم عشق بی قید وشرط را اعطا و دریافت کنیم.

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ زرد: روشنی، شادمانی، خوشبینی، نوجوانی، رنگ تین ایجرها،این رنگ در محصولاتی که برای جوانان ساخته میشود ،زیاد مورد استفاده قرار میگیرد. نشانه تسکین خاطر و همچنین احساس پیشرفت و ترقی است. استفاده کنندگان از این رنگ همیشه به دنبال چیزهای تازه هستند و به فکر تحول و پیشی گرفتن هستند. این افراد دوست دارند بیشتر مورد احترام دیگران باشند. هرگز آرام وقرار ندارند و همیشه برای رسیدن به بلندپروازی های خود در تلاش و تکاپو هستند. رنگ زرد همچنین محرک سیستم عصبی و نیروی عضلانی است. نشانگر نیروی درونی ماست و نشان میدهد که در مورد خودمان چگونه فکر می کنیم.

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ بنفش: حکمت، پختگی، روح ،کمال، بصیرت،تجمل، ثروت، وقار و عزًت، آرام کننده قلب هاست، موجب تصفیه خون شده و سموم بدن را دفع می کند. از نظر روحی در کاهش نفرت، خشم و هیجانات بسیار موثر است. 

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ نارنجی: انرژی، دوستی، گرمی، بازیگوشی، رنگ مورد علاقه خانم ها بخصوص خانم های 25 تا 35  ساله است. این رنگ را رنگ ضد خستگی می دانند و از آن برای افرادی که دچار افسردگی هستند استفاده می کنند. یگ چرخه نارنجی متوازن در ابراز احساساتمان به ما کمک میکند.

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ آبی: خنکی، وفاداری، آزادی، معنویت، صلح، اعتماد، رنگ آسمان و دریاها، رنگ آرامش و صلح است و سبب میشود بدن مواد شیمیایی آرام بخش تولید کند. در اغلب اتاق خواب ها از ان استفاده میشود. معمولا رنگ چراغ خواب ها آبی رنگ است. البته رنگ آبی میتواند با توجه به شخصیت انسان ، یاس آور هم باشد. بنابراین کسانیکه دچار افسردگی هستند بجای رفتن به کنار دریا بهتر است به جنگل پناه ببرند و از رنگ های با نشاط جنگل استفاده کنند. در مصاحبه های شغلی پوشش آبی رنگ مناسب تر می باشد. در هضم و جدب مواد غذایی و تقویت خون و سیستم عصبی نیز  تاثیر دارد. 

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ قرمز: انرژی، شور، هیجان، قدرت، گرما، ایجاد حس مبارزه، تحریک و هیجان، البته در تحریک و ایجاد فشار عصبی نیز بسیار موثر است. رنگ قرمز مناسب ترین رنگ برای رفع کم خونی و کمبود آهن است. از تاثیر نور قرمز حرارت بدن بالا می رود و گردش خون بهتر میشود. این رنگ انرژی زاست. افراد عصبی و آنهایی که فشار خون بالایی دارند نباید زیاد از این رنگ استفاده کنند. 

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

رنگ صورتی: رنگ دخترخانم ها،آرامش، متانت، یک رنگ رویایی و مناسب دخترخانم ها می باشد.در کاهش اشتها و کاهش پرخاشگری تاثیر دارد.

 

مدرس و مشاور انگیزشی معصومه مهرعلی

 

با توجه به نقشی که رنگ ها در زندگی ما دارند، بازهم مقالاتی در مورد آن برای شما خواهیم داشت. از شما هم میخواهیم که به دقت به اطراف خود بنگرید، رنگ ها را بررسی کنید و ببینید و بیاندیشید تاثیر آنها در زندگی شما چیست و از آن تاثیر برای ما بگویید. اگر دوست داشتید نقل قول شما را در مطالب بعدی بکار خواهیم برد.

 

امیدوارم به همه آرزوهای قشنگ تان برسید.

معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

               09024447135

     تلگرام: razeparvareshafkar@

 

 

 

 

  • نمایش : ۷۳۶
  • آتنا

    ممنون از سایت خوبتون😊😊😊

    با سلام
    متشکرم از اظهار لطف شما همراه گرامی
    امیدوارم به همه آرزوهای قشنگتون برسید.

    جذب ثروت،خوشبختی،سلامتی،روابط عالی،رسیدن به آرامش، اعتمادبه نفس، موفقیت،شادی،محبوبیت، عزت به نفس، درمان افسردگی،تکنیکهای شاد زیستن

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب

    معصومه مهرعلی مدرس و مشاور قانون جذب